W lutym, sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości wykorzystywany był podczas zajęć edukacyjnych, dodatkowych, specjalistycznych, jak również zajęć pozalekcyjnych.
Podczas lekcji matematyki oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych uczniowie z klas 6a, 6b, 7a i 8a zgłębiali tajniki geometrii. Korzystali z wydrukowanej, na zakupionej w ramach programu Laboratoria Przyszłości drukarce 3D, pomocy w nauce właściwości trójkąta: (https://www.thingiverse.com/thing:2519895). Uczniowie klasy 8a obejrzeli także inne elementy konstrukcyjne wydrukowane na drukarce, zwracając uwagę, że w przekrojach widoczne są sześciokąty foremne, które dają dużą powierzchnię i stabilność konstrukcji przy maksymalnie małym zużyciu filamentu (analogia do plastra miodu analizowanego przy omawianiu wielokątów foremnych). Zdjęcia dokumentujące ww. zajęcia wykonano aparatem fotograficznym zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Zakupionym aparatem sfotografowano także prace uczniów klasy 4a. Zadanie polegało na narysowaniu zwierzęcia, postaci itp. z samych prostokątów. Była to praca dla osób chętnych związana z tematem: Prostokąty i kwadraty – zadania. Zdjęcia prac zaprezentowano wszystkim uczniom klasy 4a na kolejnych zajęciach.
Wychodząc naprzeciw obchodom Dnia Języka Ojczystego ustanowionego przez UNESCO w 1999r., klasa VII A, wraz z nauczycielem języka polskiego, przystąpiła do projektu zorganizowanego przez zielonogórski oddział Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego i Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. „Potyczki z polszczyzną” to gra Kahoot, w której proponowane zadania odnosiły się do wiedzy dotyczącej różnych elementów systemu języka, zasobu wiadomości historycznoliterackich, które wymagały kreatywnego myślenia i poczucia humoru. Siódmoklasiści mogli zmierzyć się z poszczególnymi zadaniami a także, a może przede wszystkim, ocenić swoje wiadomości i umiejętności. Grę poprzedziła krótka, ale ciekawa prelekcja przygotowana przez studentów filologii polskiej. Warunkiem uzyskania certyfikatu uczestnictwa w ww. obchodach, było przesłanie zdjęć dokumentujących wymagania uczestnictwa. Do tego celu wykorzystano oczywiście zakupiony aparat fotograficzny.
Uczniowie podczas zajęć logopedycznych tworzyli projekty 3D zgodnie z podaną instrukcją. Umiejętność czytania ze zrozumieniem była niezbędna do wprowadzania danych do laptopa zakupionego w ramach Laboratoriów Przyszłości. Na kolejnych zajęciach dzieci uczyły się obsługi drukarki 3D i realizowały własne projekty.
9 lutego odbył się w naszej szkole bal karnawałowy. W pięknie udekorowanej sali gimnastycznej pojawili się uczniowie z klas młodszych, przebrani za postacie z różnych bajek i filmów. Ich zabawy i tańce zostały udokumentowane aparatem. Bawili się znakomicie, dzięki odpowiednio dobranej muzyce płynącej z zakupionego w ramach laboratoriów nagłośnienia.
Przez cały czas trwania balu karnawałowego czynne było studio fotograficzne. Nasi uczniowie, którzy już doskonale poznali tajniki fotografowania przygotowali profesjonalny sprzęt oświetleniowy (lampy pierścieniowe oraz lampy światła ciągłego), statyw, aparat fotograficzny i przystąpili do działania. Odbyły się klasowe i koleżeńskie sesje fotograficzne.
Uczniowie ze spektrum autyzmu nadal z wielkim zaangażowaniem rozwijają swoje umiejętności kulinarne, wykorzystując zakupiony sprzęt gospodarstwa domowego (garnki, patelnie, mikser, opiekacz, talerze, sztućce). Przygotowali karnawałowe oponki, pączusie serowe, budyń, chleb bez mąki, tosty. Wszystko oczywiście nie tylko wyglądało znakomicie, ale smakowało wyśmienicie, a zapach przygotowywanych smakołyków unosił się w tzw. małym budynku. Dzięki zajęciom kulinarnym nasi uczniowie rozwijają, a także doskonalą swoją samodzielność, niezależność i zaradność życiową, a próbowanie przygotowanych potraw przyczynia się do niwelowania ich wybiórczości pokarmowej.
Zakupiony sprzęt wykorzystany został w klasie 6 d podczas lekcji techniki na temat „Domowe urządzenia elektryczne”. Uczniowie zapoznali się z budową oraz zasadami działania wybranych sprzętów – blender, mikser, opiekacz. Czytali ze zrozumieniem instrukcje obsługi, a następnie uczyli się zasad ich obsługi.
Zakupione talerze wykorzystywane są nie tylko do zajęć kulinarnych. W czasie zajęć rozwijających kreatywność była zabawa sztucznym śniegiem oraz Sensoplastyka ® -malowanie na mleku, w którym uczestniczył również nasz były uczeń, Tomasz. Takie spotkania są doskonałą okazją do rozwijania relacji społecznych.
Korzystając z drukarki 3D pracownicy naszej szkoły wydrukowali litery do napisu znajdującego się w gablocie na dolnym korytarzu szkolnym.
Sprzęt, uzyskany w ramach wsparcia laboratoriów wykorzystywany jest także do realizacji zadań z innowacji pedagogicznej „Kuchnie świata w pigułce- zajęcia kulinarne dla uczniów ze spektrum autyzmu”. Tym razem temat zajęć był niezwykły „Makaronowy zawrót głowy”, a uczniowie przygotowali spaghetti.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Koordynator: Ewa Sulej