Integracja sensoryczna czyli przetwarzanie bodźców sensorycznych to skomplikowany proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów (dotyk; układ przedsionkowy odbierający ruch; czucie ciała, czyli propriocepcja, węch, smak, wzrok i słuch), następnie organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.
Deficyty przetwarzania sensorycznego mogą być przyczyną wielu trudności opóźniających prawidłowy rozwój dziecka, zaburzających proces uczenia oraz powodujących problemy emocjonalne.
Efektem Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego (zaburzeń SI) może być:
- podwyższony poziom pobudzenia i aktywności
- obniżony poziom aktywności, ociężałość
- trudności z koncentracją
- opóźniony rozwój ruchowy
- trudności z utrzymaniem równowagi
- trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową
- trudności z percepcją słuchową
- opóźniony rozwój mowy
- trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką
- niskie poczucie wartości
- zaburzone relacje społeczne
- problemy emocjonalne.
Terapia SI odbywa się w naszej szkole w specjalnie wyposażonej sali terapeutycznej
W terapii SI najważniejszy jest dobry kontakt terapeuty z dzieckiem, dostosowanie trudności zadań do indywidualnych możliwości dziecka i zabawowa forma zajęć.