Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witajcie Kochani,
zbliżając się coraz większymi krokami do wakacji, chcemy abyście wykonali dziś pewien przedmiot, który dla większości z nas kojarzy się właśnie z letnim czasem. Jest to lornetka. Będzie ona z pewnością wyjątkowa, gdyż wykonana własnoręcznie przez Was, jak również zachęci do większego użycia Waszej wyobraźni, byście wyraźnie dostrzegali fantastyczne widoki:-)
Potrzebne Wam będą dwie rolki po papierze toaletowym, klej, dowolny sznurek lub wstążeczka oraz kawałki kolorowego papieru.
Najpierw możecie ozdobić wedle własnej twórczości obie rolki (tak samo każdą choć niekoniecznie). Tak przygotowane należy połączyć ze sobą, by były nierozłączne i tworzyły lornetkę. Na końcu dobrze byłoby przymocować sznurek (wstążeczkę), by móc zawiesić sprzęt np. na szyi.
Teraz pozostaje już tylko widzieć z własnej lornetki same najpiękniejsze rzeczy:-)
Kolejną propozycją na wakacje jest zabawa zręcznościowa ze spinaczami używanymi w domu do wieszania ubrań. Poproście rodziców o użyczenie kilku spinaczy i zaproście ich, oraz innych domowników do wspólnej zabawy.
Potrzebne Wam będą:
- spinacze,
- dowolne niewielkie naczynia (kubek, miseczka),
- kolorowe zakrętki.
Na wstępie rozsypujemy w jednym miejscu zgromadzone nakrętki. Każdemu uczestnikowi rozdajemy po jednym kubeczku oraz jednym spinaczu. Zabawa polega na tym by w możliwie jak najlepszym czasie włożyć do kubeczka jak najwięcej nakrętek, tylko i wyłącznie za pomocą spinacza (w żadnym wypadku nie pomagając sobie rączkami). Oczywiście kto pierwszy ten lepszy! Jak sami się przekonacie, zadanie wcale nie będzie takie łatwe, a z pewnością zapewni Wam i Waszym bliskim dużą dawkę dobrego humoru.
- Życzymy udanej zabawy:-)
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dzisiaj proponujemy wam zabawy do wykorzystania podczas wakacji, szczególnie w czasie deszczowej pogody.
Dzisiaj możecie poczuć się jak prawdziwi „Tajniacy” wykorzystując szyfrowanie.
W zabawie może uczestniczyć dowolna ilość osób . Potrzebny do tej zabawy jest szyfr np.: szyfr cyfrowy.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
Każda cyfra odpowiada danej literze. Spróbuj odczytać zaszyfrowany tekst: 20 1 10 15 9 1 3 23.
Znając już szyfr możecie wymieniać się wiadomościami z wybranymi osobami np. z mamą, bratem.
Przyjemnej zabawy!
Ciekawą zabawą, jaką chcemy Wam dziś przedstawić jest Szybcy i Wściekli!
W zabawie może uczestniczyć dowolna liczba osób. Każdy uczestnik ma pudełko lub większy klocek z umocowaną do niego trzymetrową nitką, na końcu której przywiązana jest kredka. Wspólne umawiacie się, że te pudełka-klocki są np.: samochodami wyścigowymi, traktorami. Pojazdy ustawiamy na jednej linii. Na dany znak zawodnicy nawijają nitkę na kredkę. Kto najszybciej nawinie nitkę i przyciągnie pojazd do siebie, ten jest najlepszym kierowcą pojazdu.
Udanej zabawy!
Witajcie w szkolnej świetlicy!

Witajcie w szkolnej świetlicy!
Tworzenie kleksów z farb
Zabawa polegająca na tworzeniu obrazów z plam kolorowej farby. Do ich przeprowadzenia wystarczą zwykle farbki, rozcieńczone lekko wodą, słomka do napojów i pisak, którym możecie domalować niewielkie elementy rysunku. Zadaniem jest tak mocne dmuchanie w słomkę aby rozwiać farbkę. Samo dmuchanie stanowi świetną zabawę, będąc jednocześnie doskonałym treningiem logopedycznym. Koniecznie pokażcie mi swoje stworki 🙂
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witajcie Najdrożsi,
bardzo chciałabym dzisiaj zachęcić Was do pracy plastycznej, na której przedstawicie swój dzisiejszy humor, nastrój:-)
Wiemy, iż sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy jest wyjątkowa. Dlatego też, pamiętajmy jak bardzo ważne jest dbanie o dobry nastrój. Bardzo chciałabym abyście przedstawili go w dowolnej formie plastycznej i podzielili się swymi pracami w wiadomościach zwrotnych. Praca może być wykonana w wybranym przez siebie formacie, jak również techniką, na którą pozwolą Wam posiadane w domu materiały.
Liczymy na Waszą twórczość, która z pewnością będzie znakomitym przekazem pozytywnej energii.
Pewna dziewczynka już zechciała się z nami podzielić swoją radością i optymizmem:-)
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dzisiaj zaproponujemy Wam zabawy, które sprawdzają się w domu i na świeżym powietrzu.
Wystarczy zamienić rekwizyty.
„Marsz z przeszkodami” jest zabawą polegającą na wzajemnym zaufaniu.
Ustawiamy co kilka kroków różne przeszkody, np. maskotki, klocki, piórnik (w domu). Na dworze przeszkodami są kamienie, gałęzie, szyszki. Wybrana osoba ma zawiązane oczy, druga jest jej przewodnikiem, który ma bezpiecznie przeprowadzić ją przez tor przeszkód. Przewodnik używa tylko słów np. dwa kroki w prawo, jeden do tyłu, trzy do przodu. Po pokonaniu drogi jest zmiana ról albo kolejna osoba włącza się do marszu. Tor przeszkód możemy wzbogacać o dodatkowe elementy i zmieniać jego kierunek. Dobrej zabawy!
„Wciągnij mnie” to zabawa w parach.
Zaznaczamy na podłodze np. sznurkiem lub paskiem bibuły koło (średnica około 1m). Na dworze koło rysujemy patykiem na ziemi. Para staje po przeciwnych stronach koła. Zadanie polega na wciągnięciu przeciwnika do koła. Przegrywa ten, kto pierwszy postawi w nim nogę. Powodzenia!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Meduza w butelce to ciekawe doświadczenie, a jednocześnie ważna lekcja przyrody.
Eksperyment meduzy stanowi również świetne ćwiczenie małej motoryki.
Do przygotowania potrzebujemy
– zakręcaną butelkę, najlepiej z szerszym gwintem lub słoik,
– cieniutką torebkę foliową,
– błękitny barwnik spożywczy lub niebieską bibułę
– nitkę lub gumkę recepturkę,
– nożyczki,
– dodatkowo możesz użyć brokatu a wówczas doświadczenie będzie jeszcze bardziej widowiskowe.
Do plastikowej butelki lub słoika nalewamy wodę. Barwimy ją dodając kawałek bibuły lub barwnik spożywczy. Następny krok to wykonanie meduzy. Nalewamy do woreczka niewielką ilość wody, związujemy nitką a pozostałą część woreczka tniemy na wąskie paski. Gotową meduzę wystarczy teraz włożyć do butelki i obserwować jak pływa. Realistyczny widok. Poniżej prezentuję moje meduzy. Polecam wykonanie w słoiku dla lepszego efektu.
A jak wyglądają Wasze ? Chętnie zobaczę! Wysyłajcie na maila elakulesza@interia.pl
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dziś proponujemy wam zabawę plastyczną Białe sylwetki. Wystarczy przygotować:
- Kartkę z bloku rysunkowego
- Kartkę z bloku technicznego lub kawałek tektury
- Nożyczki
- Ołówek, flamaster
- Cienie do powiek albo kredki
Na kartce z bloku technicznego rysujemy i wycinamy dowolne postacie, duszki – to są szablony. Przykładamy je do kartki z bloku rysunkowego i przytrzymujemy ręką. Na palec drugiej ręki nabieramy trochę pyłku-cienia i rozcieramy od krawędzi szablonu na zewnątrz.
Przy użyciu kredek (drugi sposób) – dokładnie kolorujemy szablony, zwłaszcza obrzeża i rozcieramy tak, jak cienie. Po zdjęciu szablonu otrzymacie nie obwiedzioną konturem białą sylwetkę. Teraz dorysowujemy flamastrem szczegóły. Wycięte postacie można wykorzystać wielokrotnie.
Udanej zabawy!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Przekonajcie się, jak działa kamizelka ratunkowa.

Witajcie w szkolnej świetlicy!
A może dziś…..
zaproponuję Wam po prostu kolorowanie w czasie wolnym. Kolorowanki są znakomitą formą relaksu w gronie bliskich w najprostszej formie, nie potrzebując zbyt wielu rzeczy. Podstawowymi narzędziami pracy są kolorowe kredki i odrobina wyobraźni.
Poniżej zamieszczony link wskaże nam stronę, dzięki której bezpośrednio możemy wydrukować kolorowanki, mandale.
Czekamy z niecierpliwością na Wasze prace, opinię czy Wy również tak bardzo lubicie spędzać czas kolorując:-)
https://www.e-kolorowanki.eu/mandale
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dzisiaj mamy dla was propozycje zabaw, które wydawałoby się, że są zapomniane
Zabawy na nudę
KAPSLE
Zwane także wyścigiem pokoju. Kapsle przemieszcza się pstryknięciami po torze narysowanym kredą lub patykiem, a im dłuższy i bardziej skomplikowany tor, tym lepsza zabawa.
No i ma się rozumieć, że kapsel nie może wyskoczyć poza linię. Kapsle można wypełnić plasteliną.
PIŁKA PARZY!
Dzieci ustawiają się w kręgu, wokół osoby, która rzuca do nich piłkę. Gdy znienacka krzyknie
“Piłka parzy!” nie wolno jej złapać. Jeśli dziecko z kręgu nie złapie piłki, zajmuje miejsce w środku.
Jeśli nie wykaże się refleksem i złapie piłkę, odpada z gry.
KOLORY
Moja ulubiona gra w piłkę z dzieciństwa! Uczestnicy stoją w kręgu i rzucają piłkę, wypowiadając nazwy kolorów.
Gdy padnie kolor czarny, osoba łapiąca nie powinna złapać piłki. Są za to określone kary: gracz kolejno
klęka na jedno kolano, dwa kolana, siada, a potem odpada (może się “odczarować”, kiedy złapie piłkę
GUMA
Skucha, dziesiątki – mówi Wam to coś? Dwie koleżanki (lub dwa krzesła) do towarzystwa i można skakać.
W gumę grało się na 3 szerokościach (baczność, nóżka
i rozszerzanka) i kilku wysokościach: kostki, łydki, kolana, uda… wyżej też się zdarzało.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
PIŁKA NOŻNA
Dzisiejsza propozycja to gra zręcznościowa. Przedstawię Wam dwie wersje piłkarzyków. Do jednej i drugiej nie może zabraknąć zielonej murawy. Do tego będziemy potrzebowali zielonego papieru lub bibuły, białej kredki lub cienkiej białej taśmy do zrobienia linii na boisku. Przechodzimy do wykonana boiska, którego wielkość zależy od waszego uznania . Możecie je zrobić również w kartonie. Wnętrze pudełka wyklej zielonymi kartkami. Zaznacz na nich środek boiska i bramki. Gdy boisko już gotowe przechodzimy do wykonania innych elementów:
1. Piłkarzyki do nakładania na palce.
Na kartce odrysuj od monety dwa kółka w niewielkiej od siebie odległości.
Dorysuj piłkarzy w taki sposób, aby odrysowane monety, mieściły się w ich spodenkach.
Pokoloruj i wytnij. Możesz ich zalaminować, by byli trwalsi.
Włóż palce w otwory po monetach i rozegraj niesamowity mecz papierowymi piłkarzami!
2. Piłkarzyki w wersji ze słomkami.
Gra w piłkarzyki może być nie tylko przyjemna, ale również może stać się świetnym ćwiczeniem oddechowym. A do tego łatwo taką grę wykonać! Przygotuj dwie słomki i małą piłkę. W tej grze nie używamy rąk. Piłeczka porusz się gdy dmuchamy na nią przez słomkę. Emocjonujących rozgrywek!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dziś również proponujemy odbijankę, ale trochę inaczej. To odbijanka mozaikowa. Do wykonania tej pracy będą potrzebne stemple. Można je zrobić z kawałków ziemniaka lub gumki do ścierania, albo z uformowanej w słupki twardej plasteliny. Przygotowujemy jeszcze kartkę z bloku technicznego lub rysunkowego, farby i pędzelek. Wszystko gotowe – możemy już malować!
Nabieramy pędzelkiem na stempel niewielką ilość farby i odbijamy wielokrotnie jego kształt na kartce z bloku, malując np. ornament kwiatowy. Używamy stempli o różnych kształtach i zmieniamy kolory farb tak, jak przedstawiają poniższe prace.
Życzymy ciekawych pomysłów!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Ciekawą zabawą plastyczną na przyjemne spędzenie czasu są Odbijanki symetryczne. Kiedy po obu stronach linii złożenia kartki powstają takie same obrazki, wyglądające jak odbicie w lustrze, mamy do czynienia z symetrią. To bardzo proste do wykonania. Przygotujcie:
- Kartkę z bloku technicznego lub rysunkowego
- Farby plakatowe
- Pędzelek
Teraz możemy przystąpić do pracy.
Kartkę z bloku składamy na pół (pionowo lub poziomo), zagniatamy miejsce złożenia i otwieramy. Na prawej połowie malujemy obrazek, grubo nakładając farby plakatowe pędzlem lub wyciskając je z tuby na kartkę. Następnie składamy kartkę ponownie wzdłuż zgięcia i dociskamy dłonią. Po chwili otwieramy ją i przyglądamy się temu, co powstało. Jeżeli chcemy coś zmienić, to na prawej połowie kartki dodajemy farbę i powtarzamy czynności wykonywane wcześniej.
Dobrej zabawy!
Oto przykłady:
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Wokół nas robi się coraz bardziej kolorowo, dlatego też dzisiaj będzie malowanie. Zabawa-eksperyment Ważne kolory, polega na tworzeniu nowych kolorów (pochodnych) z innych. Przygotujcie:
- Ołówek
- Kredki kolorów podstawowych – żółta, czerwona, niebieska
- Farby kolorów podstawowych- żółta, czerwona, niebieska
- Pędzelek
- Dwie kartki z bloku rysunkowego
Pierwszy eksperyment – z kredkami
Narysujcie ołówkiem duże jabłko, pomarańczę i śliwkę. Pokolorujcie jabłko, rysując kreski żółte i niebieskie, jedną obok drugiej, na zmianę. Pomarańczę pokolorujcie na przemian kreskami żółtymi i czerwonymi, a śliwkę czerwonymi i niebieskimi. Przypnijcie rysunek do ściany. Obserwując go z odległości kilku kroków, określcie kolory owoców. Czy zgodzicie się ze mną, że są to kolory pochodne: zielony, pomarańczowy i fioletowy?
Drugi eksperyment – z farbami
Narysujcie ołówkiem jabłko, pomarańczę i śliwkę. Pomalujcie jabłko, mieszając farby żółtą i niebieską. Stopniowo dodając niebieskiej, zwróćcie uwagę, że powstająca zieleń jest coraz mocniejsza. Pomalujcie pomarańczę, mieszając farbę żółtą z czerwoną, a śliwkę – czerwoną z niebieską. Popatrzcie, jak podczas łączenia farb zmieniają się odcienie kolorów.
Przyjemnego eksperymentowania!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witamy ,
proponujemy Wam dziś przypomnieć sobie dobrze znaną zabawę zręcznościową, a mianowicie rzuty do celu.
W warunkach domowych potrzebne będą tylko:
- 3 plastikowe miski,
- niepotrzebne, stare gazety.
Najpierw poproście rodziców o „wypożyczenie” z kuchni trzech plastikowych misek, które ustawiacie w różnych odległościach. Następnie ze starych, niepotrzebnych gazet wydzieracie strony, zgniatacie je, tak by powstały kulki (kilka sztuk piłeczek gotowych do rzucania). Potem określacie wspólnie z uczestnikami gry miejsce, z którego będziecie rzucać (każdy gracz wykonuje je z tego samego zaznaczonego punktu). Pozostaje już tylko określić ilość punktów, jakie można zdobyć za trafienie do danego celu (miski) i ewentualnie umówić się co do nagrody dla zwycięzcy:-)
Zabawę czas zacząć!
Życzymy trafnych rzutów i dużej dawki humoru przy tych chybionych.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witamy serdecznie ,
chcemy dziś, abyście zrobili obrazki dla swych Mam.
Małą podpowiedzią będą znalezione, zamieszczone poniżej zdjęcia.
Potrzebne Wam będą:
- farby,
- kartka papieru białego,
- kolorowy papier, bibuła.
Chciałabym byście zrobili kolorowe kwiaty dla cudownych mam. Pracę należy zacząć od pomalowania dłoni farbą w wybranym kolorze i odznaczenia jej na przygotowanej, białej kartce z bloku rysunkowego. W miarę możliwości dobrze byłoby, gdyby na obrazku znalazło się kilka odciśniętych dłoni, w różnych kolorach. Jeśli posiadacie rodzeństwo, można zaprosić je do współpracy i stworzyć wspólne dzieło. Kiedy kartka zapełni się „rączkami”, domalujcie również farbami, bądź kredkami, zielone łodyżki bukietu. Mile widziana jest jeszcze wstążeczka zbierająca bukiet, którą można wykonać inną techniką, jeśli pozwalają Wam na to materiały, jakie macie w domu. Na koniec pracę oprawiamy ramką własnego wykonania i tu przyda się kolorowy papier lub bibuła. Powstały obraz myślę, że warto zadedykować dla mamy.
Czekamy z niecierpliwością na Wasze piękne dzieła.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Najdrożsi,
pogoda za oknem coraz piękniej, przyroda rozkwita, w związku z czym proponujemy dziś przyjemną zabawę z kolorami. Stwórzmy kolorowe, rozkwitające kwiaty.
Potrzebne będą do tego:
- dowolne naczynie z wodą,
- kartki,
- kolorowe kredki,
- nożyczki.
Najpierw rysujemy na kartce z bloku rysunkowego kilka kwiatków, najlepiej różnej wielkości, po czym starannie je kolorujemy (najlepiej użyć tu wielu kolorów). Następnie dokładnie wycinamy i zaginamy każdy ich płatek, tak by wszystkie złożyły się do środka. Tak przygotowane kwiatki, kładziemy do naczynia z wodą (wystarczy by tylko dno było zakryte) i obserwujemy ich ruchy, czekamy aż pięknie się otworzą.
Życzymy miłej zabawy.
Witajcie w szkolnej świetlicy!


Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witajcie Kochani,
dzisiejsza propozycja zabawy to przypomnienie bardzo dobrze znanej gry: kalambury, która w swej niezwykłej popularności doczekała się wielu różnorodnych wersji.
Chciałabym, abyście Wy sami stworzyli KALAMBURY RUCHOWE, jako wspaniałą odsłonę klasycznej zabawy, wykorzystując swoją wyobraźnię, twórczość artystyczną, a przy tym zaznali znakomitej zabawy z najbliższymi.
Potrzebne Wam będą:
- kartki papieru,
- kredki, mazaki, kolorowe długopisy,
- pomysłowość własna.
Gra ta może być przeznaczona dla większej ilości osób,jeśli mamy takowe możliwości, dzieląc się wówczas na dwie drużyny kilkuosobowe. Można również doskonale bawić się choćby w dwie osoby, wyznaczając sobie zadania nawzajem.
Jako pierwsze należy przygotować niewielkie karteczki (dowolnego formatu), na których znajdą się wymyślone osobiście hasła, zapisane słownie bądź w formie rysunków. W tym przypadku chciałabym, by wiązały się one z aktywnością ruchową, np.: stań 5 sekund na jednej nodze jak bocian, skacz jak żabka, lataj jak motyl. Następnie przygotowane wskazówki zbieramy i wrzucamy do dowolnego woreczka, torebki czy miski, z których po uprzednim zamieszaniu, losujemy. Tak jesteśmy gotowi do rozpoczęcia zabawy.
Poniżej przedstawiam również gotowe, przykładowe karty z możliwością pobrania i wydrukowania.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dzisiejsza propozycja zabawy to papierowe kręgle
Zabawa, którą wszyscy zapewne znamy i można ją wykonać z materiałów zazwyczaj dostępnych w domu.
Potrzebne będą:
- rolki po papierze (mogą być różnej wielkości),
- kolorowy i biały papier,
- klej, taśma klejąca,
- nożyczki.
Przygotowanie gry jest niezwykle proste. Jako pierwsze należy okleić papierem kolorowym wszystkie przygotowane rolki. Jeśli nie posiadacie akurat takiego, można również pomalować rolki farbami lub pokolorować kredkami. Następnie trzy białe kartki zgniatamy razem, tak by powstała z nich średniej wielkości kulka, którą owijamy taśmą klejącą, by nie zmieniła kształtu przy rzucaniu. Tak przygotowani możemy rozpoczynać zabawę. Układamy piramidę z rolek bądź inną wybraną przez siebie kompozycję i rzucamy ulepioną piłeczką.
Proponuję abyście zachęcili do zabawy w domu jak największą liczbę uczestników, z którymi będziecie mogli rywalizować na punkty.
Życzymy mnóstwo radości ze spędzania czasu wolnego w gronie najbliższych.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dziś proponujemy aktywność ruchową ze wstążką, ponieważ jest ciekawym przyborem i ćwiczenia z nią są atrakcyjne. Stosowana jest w gimnastyce artystycznej, ale nam również może dać wiele radości. Wstążkę możecie zastąpić paskiem uciętej bibuły. Przy akompaniamencie dobrej muzyki i dostępie świeżego powietrza (uchylamy okno) wykonacie niezwykłe układy taneczne. Przykłady ćwiczeń do wykorzystania:
• Wymachy wstążką – ruch ręki przodem w górę i w dół (ćwiczyć prawą i lewą ręką).
• Chód w tył i wężyk poziomy przed sobą (energiczny ruch ręki w lewo i w prawo).
• Bieg w przód i wężyk poziomy w górze nad sobą.
• Spirala pionowa (obroty dłonią w nadgarstku).
• Zataczanie kół prawą i lewą ręką.
• Wymachy wstążki przed sobą – biegnąc w przód można w ten sposób przeskakiwać przez wstążkę.
Wszystkie opisane elementy można łączyć w proste układy ćwiczeń. Jeżeli stworzycie swoje własne przykłady wykorzystania wstążki, podzielcie się z nami swoimi pomysłami!
Udanej zabawy!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witajcie Kochani,
dziś proponujemy Wam „grę w łapki”. Jest ona bardzo łatwa w przygotowaniu, można w nią grać z udziałem dwóch lub większej ilości osób, a jednocześnie pozwala doskonalić u grających spostrzegawczość.
Do stworzenia tej gry potrzebne głównie będą dowolne kartki oraz coś do pisania, rysowania (cała oprawa może być kolorowa lub czarno biała), jak również własne rączki;-)
Zaczynamy od odrysowania własnej dłoni na kartce, wedle uznania mogąc ją delikatnie ozdobić. Zapisujemy na niej porozrzucane liczby, w zakresie ustalonym wspólnie z innym uczestnikiem (na zdjęciu poniżej liczby od 1 do 50). Tak przygotowanymi łapkami wymieniamy się z drugą osobą (osobami) i zaczynamy grę. Jeden gracz mówi głośno wybraną liczbę, po czym wszyscy szukają jej na swoich kartkach. Pierwszy, który ją odnajdzie wypowiada słowo stop i zakreśla w kółeczko lub skreśla. Tak kolejno, aż do wyczerpania się liczb. Wygrywa osoba, która pierwsza obrysuje liczby na dłoni kółeczkami.
Życzymy udanej zabawy i jak zwykle liczymy w wiadomościach zwrotnych na Wasze zdjęcia.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witajcie!
Zapraszamy Was dziś do małej zabawy z wodą.
Potrzebne tu będą:
- ręcznik papierowy,
- kolorowe mazaki,
- dowolne naczynie z wodą.
Jako pierwsze należy należy przygotować naczynie z niewielką ilością wody, tak by tylko dno było zakryte. Następnie dzielimy posiadany ręcznik papierowy na dwie jednakowe części. Na jednej z nich malujemy mazakami wybraną część zaplanowanej ilustracji (np.: pień drzewa i trawę), zaś na drugiej kolejną część pracy (np.: liście drzewa i chmury, słońce). Po ułożeniu ręcznika na wodzie, powstanie kompletny obraz, obie części połączą się. To co jest na drugim kawałku papieru przejdzie na pierwszy.
Życzymy udanej zabawy i liczymy na zdjęcia „owoców” Waszej pracy.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dziś kolejna porcja ruchu utrzymująca nasz organizm w dobrej kondycji. Tym razem nietypowymi przyborami są plastikowe butelki. Możemy wykorzystać je do zabawy, indywidualnych ćwiczeń, konkursów. W czasie aktywności fizycznej otwieramy lub lekko uchylamy okno. Przykłady ćwiczeń:
- W miejscu lub w biegu podrzuty i chwyty butelki w różny sposób (przed sobą, za sobą, nad głową, pod ugiętą nogą itp.)
- Slalom między rozstawionymi butelkami oraz przeskoki przez stojące lub leżące na podłodze butelki.
- Bieg na czworakach z podbijaniem butelki głową.
- Ćwiczenia kształtujące rąk, nóg i tułowia w różnych pozycjach wyjściowych np: w rozkroku rysowanie butelką kół, ósemek, łuków wokół nóg.
- W siadzie skrzyżnym (po turecku), w leżeniu przodem (na brzuchu) – toczenie butelek w przód, wokół siebie, ruchy okrężne w lewo, w prawo itp., ustawianie butelki na kolanie nogi wzniesionej i zgiętej, rzuty pod kolanem i inne.
Dobrej zabawy!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
MASA PLASTYCZNA to propozycja na poniedziałkowe popołudnie
Masy plastyczne, do wykonania samodzielnie w domu, to doskonały przepis na udaną zabawę oraz doznania sensoryczne i pełen szczęścia uśmiech. Przyjemny zapach to dodatkowy efekt. Zabawa nie wymaga dużego „zachodu” oraz brudzenia. Używamy tylko 2 składników: mąki ziemniaczanej oraz balsamu do ciała oraz dodatkowo: barwniki, aromaty (najlepsze są te do ciast).
Wykonanie:
1. Do miseczki wsypujemy mąkę ziemniaczaną, potem dodajemy balsam do ciała i mieszamy przez chwilę.
2. Jeżeli mamy ochotę zabarwić masę to dzielimy ją na tyle części ile mamy barwników i wyrabiamy masę z barwnikiem. Masę można przechowywać w zamkniętych pudełeczkach.
3. Dodatkowo możemy dodać dowolny aromat. (u mnie jest to waniliowy)
4. Jeżeli masa zacznie twardnieć, należy dodać trochę balsamu.
Proporcje mąki ziemniaczanej, odpowiednio do balsamu. Jeżeli chcecie masę bardziej suchą trzeba dodać więcej mąki, jeżeli bardziej elastyczną, ciągnącą to balsamu.
GOTOWE !
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Sprawni i zdrowi – to hasło dzisiejszego dnia. Jesteście obciążeni nauką i odrabianiem lekcji w domu przy dłuższym przebywaniu w pozycji siedzącej. Nasuwa się więc konieczność wykonywania ćwiczeń ruchowych potrzebnych do prawidłowego rozwoju psychofizycznego. Chcemy was zachęcić do ćwiczeń gimnastycznych z nietypowymi przyborami jak: pudełka po zapałkach, lekach. Wybrane ćwiczenia możemy potraktować jako zabawę, a nawet rodzinne zawody, kto najlepiej i najsprawniej je wykonuje. Oto kilka przykładów:
- Rzuty w górę i dowolne chwyty oburącz i jednorącz w miejscu, chodzie (przed chwytem można np. klaskać, obrócić się wkoło).
- Rzut pudełka stopą w górę, w przód, za głowę, pod kolanem nogi wzniesionej, pod ręką itp.
- Siad skrzyżny (po turecku) – podrzucić pudełko w górę, szybko wstać i złapać spadające pudełko.
- W staniu puścić pudełko i zanim dotknie podłogi – złapać.
- W leżeniu tyłem (na plecach), jedna noga wzniesiona i zgięta, stopa równoległa do podłoża z pudełkiem – rzut pudełka stopą w górę i chwyt oburącz.
- W leżeniu tyłem, połówki pudełka leżą na podeszwach stóp – „jazda na rowerze” (uważać, aby pudełka nie spadły).
- W leżeniu przodem (na brzuchu) – połowy pudełka na grzbietach dłoni, ramiona wyprostowane – ruchy ramionami poziome, półokrężne nad podłogą i okrężne.
- Stojąc jednonóż (na jednej nodze) – układanie pudełka na stopie nogi zgiętej w tył i zdejmowanie ręką przeciwną.
- Podskoki obunóż z połówkami pudełek na grzbietach dłoni.
- W postawie jednonóż – podskokami przesuwać leżące pudełko na podłodze w różnych kierunkach.
- Różne formy wyścigów z: układaniem, przenoszeniem, celowaniem, rzutem, przekazywaniem oraz noszeniem pudełka na głowie, na rękach wyciągniętych w przód, w bok, na barkach itp.
Wskazane byłoby ćwiczyć przy otwartym oknie i jak kto lubi przy dowolnej muzyce.
Dobrej zabawy!
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dziś proponujemy zabawę z odrobiną rywalizacji:)
Poławianie fasoli
To ciekawy pomysł na wspólne spędzenie czasu dla rodzeństwa lub rodziców i dzieci. Przy okazji to także świetne ćwiczenie logopedyczne.
Potrzebne będą 2 słomki, 3 kubki, fasola (ewentualnie duże kuleczki papierowe).
Do jednego kubka wsypujemy fasolę , każdy uczestnik dostaje też swój kubek i słomkę. Zabawa polega na tym, by jak najszybciej przenieść jak najwięcej fasolek do swojego kubka, tylko za pomocą słomki zasysając powietrze tak, by unieść fasolę.
Zabawę można urozmaicić poprzez napisanie cyferek na fasolach, które mogą oznaczać zdobyte punkty. Czy może się wtedy zdarzyć, że osoba, która ma mniej fasolek jednak wygra rundę?
Dobrej zabawy, poławiacze fasoli:)
Witajcie w szkolnej świetlicy!
GIMNASTYKA DLA MÓZGUZabawy rozwijające pamięć, koncentrację i spostrzegawczość to świetna odskocznia od codziennych obowiązków. Mamy dzisiaj dla Was trzy propozycje krótkich i szybkich zabaw. Zaproście rodzeństwo lub rodziców.
1. Podaj czego brakuje – Zasłaniamy oczy jednej z osób (odgadującej). Druga układa kilka przedmiotów. Odsłaniamy oczy i dajemy chwilę do zapamiętania osobie odgadującej aby zapamiętała co znajduje się na stole, po czym znów zasłaniamy oczy lub każemy jej się odwrócić.
Zabieramy jedną lub dwie rzeczy a zadaniem odgadującego, jest wymienienie jakich przedmiotów brakuje.
2. Słuchanie odgłosów otoczenia. Osoba odgadująca zamyka oczy a prowadząca wykorzystuje różne przedmioty, które wydają dźwięki np. uderzanie łyżką w szklankę, przelewanie wody w butelce. Następnie pytamy, co słyszała osoba odgadująca.
3. Rysunek na plecach – Jedna osoba siada wygodnie natomiast druga staje za nią i rysuje palcem coś na plecach np. domek, słońce, figury. Mogą być to również litery lub cyfry. Następnie pytamy co zostało narysowane.
Poniżej załączam zdjęcia łatwiejszej i trudniejszej wersji.
Czego brakuje na pierwszym zdjęciu oraz jakiego koloru kółeczka brakuje na drugim ? Życzę powodzenia i czekam na Wasze odpowiedzi 🙂


Witajcie w szkolnej świetlicy!
Odrysowanie cieni- zabawa motoryczna
Do tej zabawy potrzebujesz kilka ulubionych zabawek, kartkę, kredkę lub pisak i dużo słońca! Odrysowywanie cieni, to niezwykle twórcza zabawa pobudzająca dziecięcą wyobraźnię i twórczość. Z pewnością zaciekawi każdego malucha, a przy okazji pozwoli na odrobinę obserwacji.
Zwykłe rysownie na kartce, które jest na wyciągniecie ręki każdego dnia nie jest tak ciekawe jak odrysowywanie cieni różnych przedmiotów, a tym bardziej ulubionych zabawek. Dziecko w czasie zabawy rozwija zdolności manualne, pobudza wyobraźnię, a także może zaobserwować jak odrysowany kształt cienia zmienia się i przesuwa wraz z wędrującym po niebie słońcem. To fajny sposób na pokazanie dziecku jak kula ziemska przesuwa się względem słońca. Odrysowane kształty możemy dowolnie pokolorować tworząc ciekawą ilustrację.
Podobnie sprawdza się odrysowywanie cienia własnej postaci na wielkim kawałku brystolu lub kredą na chodniku. To doskonały pomysł na zabawę integracyjną dla grupy dzieci. Bawiłam się w ten sposób z koleżankami w dzieciństwie, a ostatnio zabawa świetnie sprawdza się z dziećmi podczas koloni artystycznych. Na końcu postu możecie zobaczyć nasz film z zabawy.
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Zielony dywan pokryty kwiatami, w lesie się ukrywa pomiędzy drzewami… Co to takiego ?

Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witam w środę ,
dzisiaj Dzień Ziemi, mam więc dla Was ekologiczną propozycję. Chyba każdy z nas zna grę „Kółko i krzyżyk” . Po co marnować kartki ? Zróbcie pionki z plastikowych nakrętek. Planszę wielokrotnego użytku narysujecie na kartce lub kawałku tektury. Jeśli nie macie , żaden problem możecie ułożyć ją z kredek albo słomek.
Może macie ochotę wysłać mi swoje wersje tej popularnej gry? Będzie mi bardzo miło, a po powrocie do szkoły zagramy razem.
Życzę miłej zabawy i oczywiście samych wygranych! J
28 kwietnia 2020
Witajcie w szkolnej świetlicy!

27 kwietnia 2020Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dawno, dawno temu… i żyli długo i szczęśliwie… 🙂Dziś zapraszamy do fantastycznej zabawy dla całej rodziny.Jest to domowy teatrzyk cieni. Sprawdźcie swoje siły w roli aktora czy narratora. Każdy może być wybraną postacią, a dialogi najlepiej wychodzą spontanicznie. Zabawa, w którą może pobawić się każdy bez specjalnych gadżetów. Wystarczy światło i przygotowane wcześniej wycięte elementy.Przygotuj:1. Kartki2. Ołówek3. Nożyczki4. Taśmę5. Wykałaczki6. LatarkęPrzygotuj figurki z papieru, zrób ich tyle, ile chcesz i jakie chcesz. Narysuj ołówkiem na kartkach kontury postaci i przedmiotów, bohaterów teatrzyku. Następnie wytnij je i przyklej na koniec drewnianych patyczków. Moje postacie są pobrane i wydrukowane z Internetu. Światło ustaw naprzeciw ściany, na której będzie przedstawienie. Chętnie dowiem się o czym był Wasz teatrzyk, zapraszam do dzielenia się zdjęciami oraz opowieściami wysyłając na maila elakulesza@interia.pl
Udanej zabawy ! 🙂


24 kwietnia 2020
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dziś świetlica proponuje „Kwitnące drzewko”
Wiosenne drzewko to idealna praca plastyczna na ten okres czasu, ponieważ zaczął się proces kwitnienia różnych krzewów i drzewek owocowych. A musicie przyznać, że to piękny widok! Nasza praca jest łatwa w wykonaniu i efektowna. Trzeba tylko przygotować:
- Rolkę po papierze toaletowym
- Brązową i różową bibułę (niekoniecznie)
- Kartkę z bloku technicznego lub kawałek tektury
- Plastelinę lub kredki, mazaki
- Nożyczki, klej
Teraz możemy przystąpić do wykonania drzewka.
Brązową bibułę zgniatamy mocno i delikatnie rozkładamy. Następnie owijamy nią rolkę, a końce bibuły wciskamy do środka rolki. W ten sposób mamy gotowy pień drzewka. Jeżeli nie posiadacie bibuły, możecie rolkę pomalować na brązowo i też będzie dobrze.
Dalej przystępujemy do wykonania korony drzewa. Z kartki z bloku technicznego lub tektury wycinamy koronę drzewa. Z brązowej plasteliny wałkujemy małe wężyki, z których formujemy gałęzie i przyklejamy do korony drzewa. Możemy je też delikatnie rozcierać palcami.
Zielone listki rysujemy np. mazakiem, kredką lub wyklejamy plasteliną. Kwiatki na drzewie bardzo ładnie wyglądają z kulek zrobionych z bibuły, które przyklejamy klejem. Gotową koronę drzewa przymocowujemy do pnia nacinając rolkę po bokach. Praca jest wykonana!
Mając kilka takich drzewek stworzymy kwitnący sad.
Czekamy na zdjęcia Waszych prac. Powodzenia!
https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=wiosenne+drzewko
23 kwietnia 2020
Witajcie w szkolnej świetlicy!

22 kwietnia 2020
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Jest to Wodny wulkan do wykonania w domu :),bardzo prosty a zarazem efektowny eksperyment. Potrzebujemy:
– 2 słoików -jeden mały, u mnie jest po koncentracie oraz duży, według waszego uznania.
-ciepła i zimna woda.
-barwnik spożywczy, kolor pozostawiam do waszego wyboru. Ja wykorzystałam czerwoną farbę rozcieńczoną z wodą
-sznurek.
Przechodzimy teraz do tworzenia naszego wulkanu.1. Na mniejszy słoiczek przywiązujemy sznurek tworząc duże ucho.2. Do dużego słoika lejemy zimną wodę, natomiast do małego ciepłą zabarwioną wybranym kolorem.3. Trzymając sznurek wstawiamy mały z ciepłą wodą do dużego słoika z zimną.4. Po chwili ciepła zabawiona woda z małego słoika wydostaje się do zimnej tworząc lawę.Poniżej zamieszczam efekty swojego wulkanu ale jestem ciekawa jak to wyglądało u Was. Jeżeli podobają Wam się takie czy podobne eksperymenty to czekam na wiadomości oraz zdjęcia waszych wulkanów. A ja z przyjemnością podzielę się innymi eksperymentami. Czekam z niecierpliwością na Wasze zdjęcia. Do dzieła !21 kwietnia 2020Witajcie w szkolnej świetlicy!
Propozycje zabaw na dziś to: Mapy i Dokończ rysunek.Przedstawiamy dzisiaj zabawę poszukiwawczą „Mapy”.W zabawie może uczestniczyć 2 lub więcej osób. Każda osoba rysuje mapę do ukrytego przez siebie skarbu. Mapa przedstawia np. pojedynczy pokój lub całe mieszkanie. Gracze zaznaczają na swoich mapach kilka punktów (dla zmylenia), w których może być ukryty skarb. Skarby to np. słodycze, owoce. Uczestnicy zabawy wymieniają się mapami i mogą poszukiwać skarbów jednocześnie w tym samym czasie.Powodzenia!Możecie również zagospodarować swój wolny czas zabawą plastyczną „Dokończ rysunek”.Jest to zabawa dla dwóch lub więcej osób. Potrzebne do zabawy są: kredki lub mazaki oraz kartka z bloku rysunkowego.Pierwsza osoba rysuje coś na kartce, kolejna dalej dorysowuje, następna jeszcze coś itd. Można się umówić, że każdy z was rysuje tylko jeden element. Kolejka może się również kilkakrotnie powtórzyć, aż cała kartka będzie wypełniona rysunkiem. To świetna zabawa rodzinna, bo nigdy nie wiadomo, co z tego wyjdzie!Ciekawych wrażeń!19 kwietnia 2020Witajcie w szkolnej świetlicy!
Dzisiejsza propozycja to…muffiny razem robimy ! 🙂Muffinki to świetny zamiennik słodyczy. Można w nich przemycić dosłownie wszystko miód, orzechy, owoce. Nie trzeba mieć dużych zdolności kulinarnych. Zapraszam Was dzisiaj do waszej kuchni.SKŁADNIKI:2 szklanki mąki2 łyżeczki proszku do pieczenia0,5 szklanki cukru2 łyżeczki cukru waniliowego1 jajko0,5 szklanki oleju1 szklanka mlekaDODATKICzekolada (w moim przypadku)Według własnego uznaniaWYKONANIESuche składniki mieszamy razem w misce. Jajko, olej oraz mleko dodajemy do masy i mieszamy do połączenia się składników. Nastawiamy piekarnik na 180 stopni. Wykładamy ciasto do foremek zostawiając miejsce babeczkom na wyrośnięcie. W środek możemy dodać czekoladę. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika na około 25 min. Wystawiamy aby ostygły. Przedostatnim krokiem jest ozdabianie według własnego pomysłu, tu wszystko jest dozwolone. U mnie widnieje polewa czekoladowa. Nie zapomnijcie pochwalić się swoimi wypiekami.Czas na degustację.Smacznego!17 kwietnia 2020
Witajcie w szkolnej świetlicy!
Witaj w świetlicy szkolnej!
Dzisiaj zabawisz się w czarodzieja. Zachęcamy Cię do wykonania sztuczki liczbowej.
Przygotuj kopertę. Wytnij ze sztywnego papieru dziesięć identycznych kartoników i zapisz na nich cyfry od 0 do 9.
Potasuj kartoniki.
Wylosuj kartonik i połóż go przed sobą.
Dodaj w pamięci 5 do liczby na kartoniku.
Wynik pomnóż przez 2.
Od wyniku odejmij wylosowana liczbę.
Od wyniku odejmij 8.
Od wyniku jeszcze raz odejmij wylosowaną liczbę.Wyszło 2 , prawda? Jeśli nie , wykonaj rachunki jeszcze raz.
Czy sztuczka ta zadziała dla dowolnej liczby?Jeśli
szybko i dobrze udało ci się obliczyć wynik
lub masz ochotę sprawdzić, czy dla innej liczby też wyjdzie 2,
lub chcesz samodzielnie ułożyć podobną sztuczkę,
lub zaintrygowało cię w tej sztuczce coś innego,
to masz zadatki na niezłego matematyka:)pomysł zaczerpnięty z podręcznika Matematyka z kluczem
16 kwietnia 2020
Witajcie w szkolnej świetlicy!
To, co widzę jest… grupową zabawą rozwijająca spostrzegawczość. Możecie grać w każdym miejscu i o każdej porze.
Osoba prowadząca wymyśla jakiś przedmiot będący w zasięgu wzroku, w otoczeniu, w którym znajdują się uczestnicy gry. Celem jej jest odgadniecie nazwy przedmiotu, o którym myśli. Osoba opisująca przedmiot podaje na początku kilka cech charakterystycznych dotyczących kształtu, koloru np. „To co widzę jest w kolorze czarnym, jest miękki, wykonany z materiału” (fotel). Dzieci mogą zadawać pytania dodatkowe, a prowadzący może odpowiadać tylko „tak” lub „nie”. Zwycięża dziecko które prawidłowo odgadnie nazwę przedmiotu i to one staje się kolejnym prowadzącym.
Zaczynamy! Poniżej dołączone jest zdjęcie naszej sali świetlicowej, niestety brak tam Waszej obecności nad czym bardzo ubolewamy, na którym znajduje się przedmiot – zagadka. To co widzę jest prostokątne, w kolorze czarnym… Czekam na Wasze odpowiedzi na maila elakulesza@interia.pl. Możecie również wysyłać mi zdjęcia z waszymi pytaniami 🙂
15 kwietnia 2020