- Zanim dziecko zasiądzie do nauki, warto zadbać, by nic go nie rozpraszało: wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić, czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy świetnie bawiącego się rodzeństwa. W pobliżu nie powinno być ulubionej zabawki lub gadżetów. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj, w pomieszczeniu, w którym dziecko się uczy, powinna panować CISZA.
- Zadbaj, by dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka.
- Ważne jest też, by światło padało z lewej strony, gdy dziecko jest praworęczne, a z prawej, gdy dziecko jest leworęczne.
- Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
- Na biurku powinien panować porządek, znajdować się na nim powinny tylko rzeczy aktualnie potrzebne do nauki.
- W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 stopni Celsjusza.
- Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15- minutowe przerwy, np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj, nie może to być nic, od czego będzie je trudno oderwać. Dzieci osiągają dojrzałość szkolną (a co za tym idzie umiejętność koncentracji) w różnym czasie. Niektóre siedmiolatki potrafią godzinami rysować czy budować z klocków, a dla innych to zadanie jest ponad siły.
- Jeśli dziecko uczy się, nie przeszkadzaj mu. Nie pozwól też, by robiło to rodzeństwo.
- Na atmosferę do nauki wpływa liczba książek w domu oraz nastawienie rodziców do szkoły i edukacji. Im bardziej RODZICE wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera do uczenia się.
- Bądź gotowy do pomocy, jeśli dziecko cię potrzebuje. Nie naciskaj jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo. Nie jest jednak dobrze, jak dziecko ma poczucie, że jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.
- Gdy dziecko uczy się, dyskretnie sprawdzaj, czy rzeczywiście to robi.
- Sprawdzaj, czy dziecko odrobiło wszystko, co było zadane, sprawdź też, czy zadania wykonane są poprawnie.
- Nigdy nie zapominajmy o jeszcze jednym potężnym narzędziu: pochwała za odrobione lekcje dodaje dziecku skrzydeł.
Home » Aktualności » Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?