Home » Aktualności » Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

  1. Zanim dziecko zasiądzie do nauki, warto zadbać, by nic go nie rozpraszało: wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić, czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy świetnie bawiącego się rodzeństwa. W pobliżu nie powinno być ulubionej zabawki lub gadżetów. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj, w pomieszczeniu, w którym dziecko się uczy, powinna panować CISZA.
  2. Zadbaj, by dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka.
  3. Ważne jest też, by światło padało z lewej strony, gdy dziecko jest praworęczne, a z prawej, gdy dziecko jest leworęczne.
  4. Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
  5. Na biurku powinien panować porządek, znajdować się na nim powinny tylko rzeczy aktualnie potrzebne do nauki.
  6. W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 stopni Celsjusza.
  7. Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15- minutowe przerwy, np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj, nie może to być nic, od czego będzie je trudno oderwać. Dzieci osiągają dojrzałość szkolną (a co za tym idzie umiejętność koncentracji) w różnym czasie. Niektóre siedmiolatki potrafią godzinami rysować czy budować z klocków, a dla innych to zadanie jest ponad siły.
  8. Jeśli dziecko uczy się, nie przeszkadzaj mu. Nie pozwól też, by robiło to rodzeństwo.
  9. Na atmosferę do nauki wpływa liczba książek w domu oraz nastawienie rodziców do szkoły i edukacji. Im bardziej RODZICE wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera do uczenia się.
  10. Bądź gotowy do pomocy, jeśli dziecko cię potrzebuje. Nie naciskaj jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo. Nie jest jednak dobrze, jak dziecko ma poczucie, że jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.
  11. Gdy dziecko uczy się, dyskretnie sprawdzaj, czy rzeczywiście to robi.
  12. Sprawdzaj, czy dziecko odrobiło wszystko, co było zadane, sprawdź też, czy zadania wykonane są poprawnie.
  13. Nigdy nie zapominajmy o jeszcze jednym potężnym narzędziu: pochwała za odrobione lekcje dodaje dziecku skrzydeł.
Skip to content